Automotive OS: integrovaná inteligence se klube na svět

Sotva si svět začal zvykat na Android Auto, přichází Google s novou technologií. V čem se liší? A nakolik ji už máme ochočenou?

“Pevně věřím, že Automotive OS je “další velká věc”, která se v rámci vývoje infotainmentů chystá. Nabízí výrobcům hotový systém se všemi výhodami, které známe z klasického Androidu.”

– Jan Kučera, divizní ředitel

 

Android Auto už pátým rokem zpříjemňuje život řidičům i spolujezdcům. V základní rovině umožňoval hlasové ovládání a snažší přístup k GPS nebo hudbě. My jsme na této platformě pro Škodu vyvinuli OneApp, která telefon propojí s infotainmentem vozu, posbírá, zpracuje a v přehledné podobě předá veškeré informace o jízdě. Aplikace vyhrála dvě ceny a její uživatelé jsou dlouhodobě spokojení. My se však díváme více dopředu a víme, že budoucnost  jednoho dne Android Auto i OneApp přeroste. Budoucnost? Před nedávnem byl představený nový systém od Google – Android Automotive OS.

 

eMan_auto_os_2

Škoda s naší aplikací OneApp

Čím se liší? Nejedná se o zobrazení externích aplikací na displeji infotainmentu, ale o kompletní napojení systému na vybavení automobilu – včetně vyhřívání sedadel nebo obrazu z kamer v autě. Aplikace samotná běží přímo v infotainmentu a veškeré informace i ovládací panely jsou dostupné jednak na velkém, vestavěném touchscreenu, druhak na displeji za volantem.

Není tedy potřeba mít androidí telefon; systém je soběstačný a navíc kompatibilní i s výrobky Applu. V současnosti je tímto OS osazený Polestar 2 od Volva – hlavní konkurent Tesly. Vyjít má až v červnu tohoto roku, ale jak to Automotive OS ve vozidlu sluší, se můžeme podívat už teď.

U Polestaru to ale rozhodně nekončí – smlouvu s Googlem mají podepsanou například General Motors a na spadnutí je i spolupráce s Audi, Mitsubishi, Nissan a dalšími. Obecně lze ale předpokládat, že doba, kdy budou auta s tímto OS běžně brázdit silnice, je ještě daleko.

Přesto začínáme vytvářet vlastní systém už teď. Nutno podotknout, že vzhledem k tomu, že není k dispozici téměř žádné SDK se jedná spíš o takové učenlivé hraní. Ale právě díky tomu, že si rádi hrajeme, můžeme v křemíkovém řečišti chytit rybku ještě předtím, než vyroste do velryby.

 

Softwarový design je velmi flexibilní, takže různé aplikace a funkce můžete přizpůsobit vlastním potřebám.

Pokud jste technický typ a zajímalo by vás, na co jsme přišli, rádi se o pár zkušeností podělíme. Jak už jsme naznačili celý ekosystém Automotive je dost uzavřený, pořádná SDK jsou k dispozici jen pro oficiální partnery a mimo ně Google umožnil vývoj jen média aplikací.

Do budoucna však přibudou i navigační a messaging aplikace. Jejich vývoj zároveň musí podléhat novým Android Automotive App Design Guidelines. UI je samozřejmě potřeba přizpůsobit řidičům (velké plochy pro dotyk a non distractive experience). Automotive OS často převezme kontrolu nad některými operacemi (například přehrávání médií), takže i na to je třeba připravit aplikace (systém režíruje činnost tak, aby byly zachovány vhodné podmínky pro klidné řízení, a proto není možné mít na obrazovce jakoukoliv Activity).

Autorizace často probíhá spojením s mobilem přes Bluetooth nebo přes Google Sign In tlačítko. Je u ní třeba myslet na to, že auto může řídit víc lidí a bude potřeba měnit uživatele. Když přijde na samotný vývoj, prvním krokem je nakunfigurování Android Studia pro podporu Automotive OS. Následuje rozběhnutí emulátoru. Celkem praktický návod nabízí sám Google.

 

Jednotlivé elementy automaticky mění pozici a velikost tak, aby v danou chvíli usnadnily orientaci v aplikaci.

Na našem prototypu jsme již vyzkoušeli, že umíme jít dál, než se oficiálně nabízí a umíme zobrazit i data získaná přímo z auta a nemůžeme se dočkat, až se do vývoje budeme moci zabořit ještě hlouběji. A to se stane již brzy…

Jan Kučera
Division Director

RSS