Případová studie

ČSOB Smart

Chytřejší bankovnictví a účet neustále po ruce
Pokračovat dolů
ČSOB
Klient:
Československá obchodní banka
Zadání:
Vývoj aplikace ČSOB Smart

O klientovi

ČSOB a ČSOB Poštovní spořitelna

ČSOB je jednou z největších bankovních institucí na českém trhu. Svým klientům poskytuje širokou škálu finančních produktů a služeb, ať se jedná o fyzické osoby, malé a střední podniky či korporátní a institucionální zákazníky. V České republice působí ČSOB i pod obchodní značkou ČSOB Poštovní spořitelna.

Původní a současná aplikace ČSOB

Co jsme měli za úkol

Zadání klienta

V roce 2017, kdy jsme do projektu vstoupili, měla banka aplikace vlastně dvě: vedle té „hlavní“ ještě jednu pro tehdejší Poštovní spořitelnu, která byla ale v podstatě tatáž, jen převlečená do jiných barev. Obě vyvinula jiná softwarová společnost a obě s postupem času přestaly vyhovovat nárokům uživatelů a neplnily požadavky moderní doby. Rovněž bylo potřeba verzi pro iOS i Android sladit s aktuálními trendy obou operačních systémů, které se pochopitelně neustále mění a aktualizují.

„Pojmout aplikaci co nejmoderněji a pro uživatele co nejjednodušeji a nejpříjemněji.“

Důležitá mise

Banka si pro ni vybrala nás

Naším úkolem bylo vytvořit zbrusu novou chytrou bankovní aplikaci. Pojmout ji co nejmoderněji a pro uživatele co nejjednodušeji a nejpříjemněji. Ruku v ruce s tím šlo i celkové vizuální osvěžení a „oblečení“ aplikace do čistého a moderního kabátu.

Pečlivá příprava

Jaké výzvy na nás čekaly

Pečlivá příprava

Šlo to ráz na ráz. Převzít know-how, zajistit, aby vše hladce a bez zádrhelů fungovalo, naučit se ekosystém ČSOB. Intenzivně jsme se podíleli na návrhu User experience (UX), snažili jsme se využít a předat zkušenosti z jiných projektů i odvětví. Kompletně z naší dílny pochází také vizuální stránka aplikace.

„Ceníme si toho, že s klientem jsme z původního modelu spolupráce zadavatel-dodavatel přešli na silnější formu partnerství založenou na vzájemné důvěře a profesního know-how.“ popisuje Vojtěch Michek, projektový manažer v eManu.

Aby to šlo hladce

Agilní řízení

Novinkou byl i agilní přístup, kdy nejde o dva souběžně spolupracující týmy, ale v podstatě o tým jediný, složený z lidí z obou firem. Banka přichází s nápady na nové prvky a funkce aplikace a my poskytujeme zpětnou vazbu, aby celý vývojový cyklus probíhal plynule a rychle. Společně pak stanovujeme priority podle principů agilního řízení, které má zásadní podíl na hladkém běhu projektu a jeho úspěchu u klientů.

„...celý vývojový cyklus probíhal plynule a rychle.“

Klíčem byla  týmovost

Vylepšování za běhu

„Skvělá je architektura, která nám umožňuje škálovat tým. Od začátku na projektu pracovalo velké množství lidí – vyšší desítky – a díky technologiím, které používáme, se lidé vzájemně nezdržují. Jsme proto velice flexibilní – během krátké chvíle můžeme vyměnit jednotlivé části aplikace a vylepšovat ji po krocích. Nemusíme jednotlivé prvky vyřazovat a vyvíjet od začátku. Krok za krokem aplikaci převlékáme do nového kabátu – konkrétní část se jednoduše přepne na novou verzi, která poté bezproblémově funguje souběžně s ostatními staršími,“ vysvětluje Štefan Tóth, Android Teamleader v eManu. Další relativně unikátní záležitostí mezi podobnými projekty je dedikovaný technický tým, který se stará pouze o technologickou stránku a ne o marketing nebo obchod.

„Krok za krokem aplikaci převlékáme do nového kabátu.“

Aplikace jako skládačka

„Aplikace je dobře vyvážená, co se týká poměru jednoduchost–robustnost. Daří se nám ji udržovat jednotnou napříč jednotlivými částmi. Programátor se tak dokáže celkem rychle zorientovat a vyznat i v sekci, s níž dříve vůbec nepřišel do styku,“ vysvětluje Luboš Hořínek, iOS Team Leader v eManu.

Některé aplikace inovují ve skocích a aktualizované verze vycházejí například jednou či dvakrát ročně. ČSOB Smart inovuje kontinuálně, což lze i díky výše popsané možnosti měnit za běhu jednotlivé „kostičky“.

„Při návrhu jsme se nejprve zaměřili na koncept škálovatelné aplikace, která bude připravená i na budoucí rozvoj. Navrhli jsme proto uživatelské rozhraní, které obsahovalo nejen současné funkce, ale i ty budoucí, které zatím nešlo realizovat. Ve finálním návrhu jsme díky tomu měli aplikaci, která splňovala současné potřeby klientů, ale zároveň v ní měla většina plánovaných funkcí již své místo a zapadaly do celkového konceptu,“ odkrývá strategii Ondřej Straka, Design Leader v eManu.

Pohled pod kapotu

iOS VS. Android

Verzi pro Android jsme napsali v moderním jazyce Kotlin. Pro platformu iOS to byl jazyk Swift a aplikace je navíc přímo optimalizovaná pro iPady. Původní aplikace byla napsána pro každé zařízení zvlášť, dnes postačuje jedna verze pro všechny. V dubnu 2021 prošla aplikace velkým faceliftem i funkční modernizací, změnil se design i ovládání.

Co všechno umí?

Aplikace stojí na základních funkcích každodenního bankovního provozu, jako je svolení k inkasu, QR a SEPA platby, okamžité platby nebo fulltextové vyhledávání. Nadstavbou pak je několik ne zrovna běžných funkcí, díky nimž je aplikace skutečně chytrá. Zde je výběr těch nejzajímavějších:

Virtuální asistentka Kate

Kate pomáhá už ve více než 140 situacích v pěti stech oblastech, je integrovaná do desítek bankovních systémů, umí pracovat s obrovským množstvím dat a stále se učí. Nejde o chatbot, nýbrž o virtuální asistentku založenou na umělé inteligenci. Mluví česky, rozumí hovorovému jazyku a dokáže pracovat s agendou banky tak, jak by to dělal člověk. Vyplní platební příkaz nebo rozdělí platbu pomocí QR kódu, změní limit na kartě či zřídí cestovní pojištění, nastaví automatickou splátku kreditky nebo sjedná a zprostředkuje úvěr.

Spořící obálky

SpořIcí Obálky

Funkce Obálky umožňuje vytvořit rozpočet v libovolném počtu kategorií (obálek) a ten nepřekračovat. Kromě toho že klient tak má vždy po ruce prostředky na placení v dané kategorii, učí funkce finančnímu plánování a spoření s konkrétním cílem.

Drobné

Tak se jmenuje funkce, která umožňuje investovat a spořit malé částky, skutečně drobné, pár korun při každém nákupu. Každá platba kartou se zaokrouhlí na nejbližších vyšších dvacet korun a tyto drobné se odkládají stranou. Jakmile se takto nastřádá tři sta korun, automaticky se odešlou do investičního fondu ČSOB Bohatství. Zhodnocuje se tak doslova každá koruna. Navíc lze v aplikaci zvolit, že funkce Drobné při nákupu odloží dvakrát, třikrát nebo pětkrát vyšší částku.

Na dobrou věc

Na dobrou věc

Pomáhat českým neziskovkám je teď ještě snadnější díky službě NaDobrouVěc. Je určena všem, kteří chtějí pomáhat dlouhodobě, a přitom mít nad svými příspěvky maximální kontrolu. Příspěvky jsou korunové, zato pravidelné. Funkce při každé platbě kartou pošle zlomek zaplacené částky na konto vybrané neziskovky. Je to něco podobného jako funkce Drobné, jen s tím rozdílem, že peníze se neposílají do investičního fondu, ale na charitu – na dobrou věc.

Onboarding

Jak nejrychleji na palubu ČSOB? Pomocí mobilní aplikace Smart. Za několik minut v ní lze založit běžný účet. Nejrychlejší cestou je sjednání přes Bank ID. Stačí znát přihlašovací údaje do současné banky. Nebo můžete použít  dva doklady a účet u jiné banky. Občanku a řidičák nebo pas stačí vyfotit do aplikace a banka si ověří identitu. Následuje výběr uživatelského jména a hesla, odsouhlasení podmínek a poslání korunové platby z jiného účtu pro další ověření totožnosti.

QR platby

Click to Pay

Opisování čísla z platební karty je minulostí díky službě Click to Pay. Platební tlačítka jsou v  e-shopech i všude jinde, kde se platí. Podobně jako do Apple Pay a Google Pay stačí i do Click to Pay, platebního tlačítka od Mastercardu a Visy, nahrát platební kartu v aplikaci ČSOB Smart.

Kate

Virtuální asistentka Kate

Kate pomáhá už ve více než 140 situacích v pěti stech oblastech, je integrovaná do desítek bankovních systémů, umí pracovat s obrovským množstvím dat a stále se učí. Nejde o chatbot, nýbrž o virtuální asistentku založenou na umělé inteligenci. Mluví česky, rozumí hovorovému jazyku a dokáže pracovat s agendou banky tak, jak by to dělal člověk. Vyplní platební příkaz nebo rozdělí platbu pomocí QR kódu, změní limit na kartě či zřídí cestovní pojištění, nastaví automatickou splátku kreditky nebo sjedná a zprostředkuje úvěr.

„Spolupráce s eManem si velice považujeme a jsme rádi, že se náš vztah posunul do roviny partnerství. Neplní pouze naše zadání, ale jejich odborníci sami přicházejí s nápady a vylepšeními, navrhují nové funkce a poskytují cennou oponenturu k našim myšlenkám a úkolům. Díky dobře fungující souhře obou stran jsme v září 2022 pokořili hranici jednoho milionu klientů, kteří používají naši mobilní aplikaci Smart,“

Tomáš Stegura
Tomáš Stegura
Ředitel útvaru digitalizace v ČSOB

Výsledek

Moderní aplikace a účet po ruce

ČSOB Smart je nyní mobilní aplikací, která obstojí v moderní konkurenci. Klientům zajišťuje pohodlný a rychlý přístup k účtu. Díky chytrým funkcím jednoduše zadají platbu, zobrazí si zůstatek, vyhledají nejbližší bankomat nebo sjednají cestovní pojištění. Pro ty, kteří si chtějí aplikaci vyzkoušet bez přihlášení, je k dispozici DEMO verze.

Výsledek

„Aplikace si mezi uživateli získává čím dál větší popularitu.“

App store
4.7/5
Hodnocení 4.7
hodnocení uživatelů
500 000 +
stáhnutí v App Store
Play store
4.6/5
Hodnocení 4.6
hodnocení uživatelů
500 000 +
stáhnutí v Google Play
1 000 000 +
Slavíme milion mobilních uživatelů
V prvním pololetí 2022 se u ČSOB SMART
zvýšil počet uživatelů o 61 %
a počet transakcí vzrostl o 46 %
(Číselné údaje popisují stav koncem roku 2022)

Co uděláme pro vás?

Zaujal vás projekt, který jsme realizovali pro ČSOB?
Chcete si popovídat o tom, co můžeme udělat pro vás? Ozvěte se!