10 nejčastějších mýtů o vývoji mobilních aplikací | eMan

10 nejčastějších mýtů o vývoji mobilních aplikací

Vývoj mobilních aplikací

Vývoj mobilní aplikace je levný. Navrhnout dobrou appku je hračka. Kvalitní aplikaci si najdou a stáhnou uživatelé sami. A tak dále. Ano, vývoj mobilních aplikací je opředen spoustou mýtů. Připravili jsme pro vás praktický přehled, který vám ve věci konečně udělá jasno.

1. Vývoj mobilní aplikace je levná záležitost

Mobilní zařízení jsou malá, což může svádět k názoru, že vývoj pro malé displeje je levný a jednoduchý. Ale vyvíjet mobilní aplikace není o nic jednodušší než jakýkoli jiný vývoj softwaru. Do procesu je obvykle zapojen celý tým složený z mnoha rolí (vývojáři, business analytici, UX designéři, grafici, testeři a další).

2. Aplikaci lze rychle a s minimálními náklady převést na jiný mobilní operační systém (např. z Androidu na iOS)

Připravit verzi aplikace pro další mobilní operační systém většinou znamená, že je nutné drtivou část kódu aplikace napsat znovu, což není ani rychlé, ani levné. Části řešení, které jsou společné (typicky backendová část aplikace, pokud existuje), není nutné vyvíjet znovu. Vždy záleží na architektuře konkrétního řešení.

3. Navrhnout kvalitní aplikaci umí každý

Připravit kvalitní návrh aplikace ‑ od prvotní myšlenky, přes návrh funkčností, návrh uživatelského rozhraní a grafiky ‑ není žádná legrace. Vyžaduje to mnoho znalostí a zkušeností. Vývoj jde navíc kupředu doslova mílovými kroky, je proto nezbytné rychle reagovat na nové trendy, nové verze operačních systémů, nové možnosti hardware, nové druhy zařízení (chytré brýle, hodinky…).

4. Mobilní aplikace si najde cestu k uživatelům sama

Nahráním aplikace na aplikační markety (Google Play, Apple App Store, Windows Store) to nekončí. Aplikaci je nutné dostat do telefonů, tabletů a dalších zařízení jednotlivých uživatelů. To je velký úkol pro marketéry. Protože konkurence je obrovská, dostat k lidem novou aplikaci je nelehký úkol. Stojí značné úsilí a často také hodně peněz.

5. Uvedením aplikace na trh končí její vývoj

Vydáním aplikace proces vývoje nekončí. Mobilní appky jsou software jako každý jiný. Přestože většina chyb by měla být odstraněna v průběhu testování, vždy se později najdou chybky, které je nutné opravit. Aplikace obvykle také procházejí dalším vývojem ‑ jsou přidávány nové funkce, je nutné reagovat na nové verze mobilních operačních systémů, což s sebou často nese nutnost část kódu aplikace přepsat, změnit grafiku nebo třeba způsob ovládání aplikace.

6. Aplikaci je nutné vyvinout pro všechny dostupné operační systémy

Každá aplikace nemusí být dostupná uživatelům všech hlavních operačních systémů (Android, iOS, Windows). Zejména u interních firemních aplikací je to obvykle otázka strategického rozhodnutí, obvykle se stačí soustředit třeba i jen na jediný operační systém. U spotřebitelských aplikací je to většinou otázka peněz a strategie, záleží také na velikosti trhu, definici cílové skupiny a dalších faktorech.

7. Aplikace s nejlepší grafikou získávají nejvyšší uživatelská hodnocení

Kvalitní grafika je pro úspěch mobilních aplikací nutná. Avšak ani krásný kabát není zárukou toho, že aplikace bude úspěšná a hodně stahovaná. Ještě důležitější je použitelnost (UX), jednoduchost a jasně definovaný účel aplikace.

8. Při plánování rozpočtu na novou aplikaci stačí brát v úvahu pouze náklady na vývoj

Vývoj mobilní aplikace zdaleka není jen o jejím naprogramování. Proces zahrnuje celou řadu dalších činností: příprava samotného konceptu, návrh architektury řešení, návrh uživatelského rozhraní a grafiky, nezbytné je testování, distribuce aplikace (v drtivé většině přes aplikační markety), marketing, uživatelská podpora a tak dále. Veškeré procesy je nutné pečlivě plánovat a řídit, o což se stará projektový management. U malých aplikací může proces probíhat i jednodušeji.

9. Neexistují kvalitní nástroje pro vývoj aplikací pro více operačních systémů naráz

Multiplatformní vývoj aplikací může významně přispět ke snížení nákladů a zrychlení vývoje. Klíčové části aplikace jsou vyvíjeny pouze jednou, i když ve výsledku bude aplikace k dispozici pro Android, iOS a Windows. Využívají se specializované vývojářské nástroje, jako je například Xamarin. Je však nutné dodat, že takové nástroje s sebou nesou řadu omezení, a proto se nehodí pro všechny typy aplikací (např. hry).

10. Čím větší nabídka funkcí, tím lepší aplikace

Nejúspěšnější aplikace jsou ty, které jsou jednoduché a mají jasně definovaný účel, ke kterému slouží. Je jedno, jestli se jedná o navigaci, kalendář, čtečku e-knih nebo hru. Aplikace, které chtějí zabít mnoho much jednou ranou, velmi často pořádně nezabijí žádnou. Jsou pomalé, složité na ovládání a zabírají hodně místa v paměti mobilního zařízení.

 

Tomáš Čermák
Tomáš Čermák
eMan CMO & Co-Founder

EMAN EUROPE

eMan s.r.o.
U Pergamenky 1145/12
170 00 Praha 7
Česká republika

Zobrazit na mapě

+420 222 202 222
info@eman.cz

EMAN NORTH AMERICA

eMan Solutions LLC
The Cannon Houston
1334 Brittmoore Rd
Houston, TX 77043
United States of America
Zobrazit na mapě

+1 (346) 232 2867
hello@emanglobal.com