Android Automotive OS očima vývojáře | eMan

Android Automotive OS očima vývojáře

Jak vypadá infotainment od Googlu pod kapotou a jaká budoucnost čeká naše automobily se zamýšlí náš full-stack developer Braňo Štupák.

Představte si, že nastoupíte do car-sharingového auta, přihlásíte se pod svým Google účtem a vůz automaticky přizpůsobí své vlastnosti vašim preferencím. Přesně tak by mohl vypadat svět, kde prorazí Android Automotive OS (AAOS) od Googlu.

AAOS je Androidí platforma, která – na rozdíl od aplikace Android Auto – běží přímo ve vašem autě, jako nativní infotainment. Uživatelé si do něj budou moci v budoucnosti stáhnout aplikace, a tím přizpůsobit funkcionalitu auta, což současné infotainmenty neumožňují. Velkou výhodou AAOS je také možnost jeho průběžné aktualizace, takže oproti běžným infotainmentům nebude zastarávat.

Android Auto vs Android Automotive OS

Android Auto je „pouze“ mirroring vašeho telefonu na obrazovku infotainmentu. Má své výhody, protože uživatelé ve svých telefonech běžně pracují s aplikacemi, které jsou vyladěné a mohou se pochlubit chytřejšími funkcemi než jejich (současné) automobilové protějšky. Android Automotive OS umožní, že aplikace poběží přímo v infotainmentu, ale díky kontextu z AAOS budou moci vývojáři posunout jejich funkce ještě dál.

Na začátku roku 2022 byl součástí relativně malého množství automobilů, to se ale rychle mění. Google sice čeká ještě kus práce, aby dostal operační systém na úroveň běžného Androidu, jak ho známe dnes z chytrých zařízení, je ale na velmi dobré cestě.

Pro ty, kteří už v Androidu vyvíjejí, je jednoduché se v AAOS zorientovat. Je to de facto standardní Android rozšířený o další rozhraní, které najdeme jen v osobních vozech – dveře, klimatizace, světla atd. – takže se v něm zorientujete během pár hodin.

V eManu experimentujeme s AAOS už od prvních SDK a pozorně sledujeme jeho vývoj. Vyzkoušeli jsme si už prototypy infotainmentu, ovládání periferií, aplikace pro média a spoustu dalších prvků.

Přestože je operační systém teprve v raném stádiu, rychle přibývají nové guidelines. V současnosti existují pro aplikace typu dialer, média nebo třeba kalendář a jsou velmi striktní – jak v oblasti UX, tak co se týká přístupu k periferiím. Nemůže se například stát, že by mohla aplikace ovládat světla v průběhu jízdy. K vlastním periferiím se můžete dostat přes Vehicle Hardware Abstraction Layer (VHAL), což známe z klasického Androidu. 

Googlu se daří systém s každým novým SDK posunout dále. Díky jednomu z nejnovějších updatů už je možné sledovat a ovládat stav motoru, převodovky nebo nabíjecího portu. Součástí Android Studia je nově také emulátor pro Android Automotive OS, který je možné konfigurovat podle parametrů auta. Je vidět, že Google bere svůj infotainment vážně.

 

 

Přál bych si, aby AAOS nativně podporoval přístup k vícero periferiím, než jak je tomu dnes. Google na AAOS spolupracuje přímo s automobilkami, a tak věřím, že zpětná vazba platformu posune.

Chceš se podílet na na zajímavých projektech pro AAOS nebo vývoji aplikací pro Android? Ozvi se team leaderovi našeho Android týmu Štefanovi.

Branislav Štupák
Full Stack Developer