Design systémy: all-in-1 vašeho brandu | eMan

Design systémy: all-in-1 vašeho brandu

S design systémy pracují UX/UI designéři a vývojáři už pěknou řádku let. Přesto spousta lidí neví, k čemu jsou vlastně dobré. Kdy vám ušetří čas a na co si při práci s nimi dát pozor?

Kdo někdy pomáhal stavět web, ví, že to není žádná brnkačka. Je za tím spousta filozofování, meetingů, designování, kódování a bezesných nocí. A je vám asi jasné, že to zabere mnoho času, který se samozřejmě promítne i do firemního rozpočtu.

Když už jeden web máte a potřebujete postavit podobný i novému produktu, čekali byste, že půjde z původního jednoduše čerpat. Ve firmě máte přece jasno, jak má vaše značka vypadat, na kterých stojí hodnotách a třeba i zpaměti víte, jakou barvu má horní menu. Zdánlivě to vypadá, že je jasně definovaný brand manuál vše, co potřebujete k rychlému nasazení. Mýlíte se.

Co je to design systém?

Ještě donedávna jste museli všechny grafické prvky překreslovat a jejich funkcionalitu znovu definovat, kdykoli jste je chtěli využít v jiných nebo navazujících projektech. To je samozřejmě nesmírně časově náročné. Dnes už existuje jednoduché řešení, na které se spoléhají i technologičtí giganti jako např. Apple nebo IBM.

Seznamte se s design systémy.

Design systém funguje jako knihovna, která v sobě nese informace o skoro všem, co se týká vašeho brandu.

Využijí jej všichni – od produktových týmů přes designéry a vývojáře až po externí dodavatele. Je jakýmsi středobodem brandové identity, který má zároveň své praktické využití.

Součástí funkčního design systému jsou pravidla jeho použití, zásady značky (filozofie, hodnoty, cíle) a zejména komponenty (např. rozvržení stránek, formuláře, galerie, navigace apod.). Právě jejich začlenění do design systému představuje jednu z jeho největších přidaných hodnot. Ukládají se v něm nejen informace o vizuální podobě těchto komponent, ale jsou už zároveň nakódované. Ani vývojáři na to proto nemusejí jít od podlahy. Proto, když rozšiřujete své produktové portfolio nebo plánujete spuštění nové digitální služby, už máte v záloze velké množství předem připravených funkčních prvků, které jenom čekají, až po nich sáhnete.

Design systém jako středobod brandu

Neznamená to, že by prvky v design systému byly jednou provždy dané a nemohli jste je upravovat – naopak. Fungují jako jasně definovaný základ, kterého můžete podle předem daných pravidel měnit. Zároveň to není tak, že byste si jednou systém postavili a bylo vystaráno. V závislosti na jeho velikosti je dobré mít alespoň jednoho člověka, ne-li celý tým, který se stará o jeho aktuálnost.

Aktivní používání design systému šetří čas i ve vztahu s externími dodavateli – jelikož funguje jako centrální repozitář dat o vaší značce, mohou si z něj jednotliví partneři vyzobat nadefinované komponenty a přeskládat k požadovanému účelu (např. mobilní aplikace, weby, augmentovaná a virtuální realita, ale i tištěné materiály). K odchylkám od nadefinovaného brandu tak dochází jen minimálně a vy můžete investovat svůj drahocenný čas jinam.

Přestože se může zdát, že postavit vlastní design systém je pořádná fuška, ušetří vám do budoucna spoustu starostí a času.

Nejznámější design systémy

Je velmi pravděpodobné, že jste s design systémy už měli tu čest. Používá je totiž spousta technologických gigantů. Google má svůj Material Design, Apple navrhl Human Interface Guidelines a v Microsoftu zase pracují s design systémem Fluent.

Pro ucelené a funkční systémy ale nemusíme chodit daleko – v Česku už jeden takový využívá Ministerstvo vnitra a setkáte se s ním na portálech veřejné správy.

Má to smysl?

Design systémy vám, markeťákům, designerům, vývojářům i data analytikům významně usnadní spolupráci. Pomáhají rychle vytvořit další součást vašeho brandu, aniž byste museli sáhodlouze přemýšlet, jak na to. Designéři nemusejí navrhovat každý digitální produkt od začátku, protože už mají základ, který se dá rychle a systémově přizpůsobovat. Udržíte si jasnou a konzistentní tvář, která je důležitá nejen při budování pozitivního vnímání značky, ale také zlepšuje celkovou user experience. A v neposlední řadě – šetří čas i peníze.

Přemýšlíte, k čemu by se dal u vás využít design systém? Dejte nám na sebe kontakt, rádi vám poradíme.

KONTAKTUJTE NÁS

Šimon Halamásek
Šimon Halamásek
Copywriter

EMAN EUROPE

eMan a.s.
U Pergamenky 1145/12
170 00 Praha 7
Česká republika

Zobrazit na mapě

+420 222 202 222
info@eman.cz

EMAN NORTH AMERICA

eMan Solutions LLC
The Cannon Houston
1334 Brittmoore Rd
Houston, TX 77043
United States of America
Zobrazit na mapě

+1 (346) 232 2867
hello@emanglobal.com