HackPrague 2020

Náš tým se zúčastnil největšího hackatonu v ČR a urval jednu z předních příček. S prototypem produktu, který má velký potenciál. Podívejme se očima člena týmu eMan Ondřeje Straky, jak celá akce proběhla.

Co jsou vůbec hackatony? A proč je dobré se jich účastnit?

Hackathon poskytuje ideální příležitost pro koncentrovanou, kolektivní, kreativní tvorbu plnou inovací a myšlení “out of the box”. Celá akce většinou trvá jeden až dva dny a dala by se rozdělit do 3 částí: brainstorming / výroba prototypu a jeho testování / finální prezentace. Týmy mají za úkol přijít s řešením, které splňuje zadání a má díky svým kvalitám největší potenciál na výhru. 

V první fázi se tým zavře v jedné místnosti a intenzivně přichází s nápady na řešení vybraného problému. Z návrhů poté vyberou jeden, který jim dává největší smysl a který má největší šanci vyhrát. Poté si všichni rozdělí role a pustí se do výroby prototypu. Ať už se jedná např. o vývoj aplikace, papírový prototyp nebo hromadu součástek poslepovaných dohromady.

Cílem prototypu zkrátka je, aby si tým otestoval nápad v praxi a dokázal si představit, zda řešení funguje, nebo ne. Toto je kritická část celého procesu, která ukáže, jak moc jsou členové týmu zkušení. Pokud totiž vybraný nápad není zas tak skvělý, jak se původně zdálo, je potřeba jej upravit. Stočit řešení jiným směrem, nebo rychle rozpracovat úplně jiný nápad. Týmy, které dokáží rychle jednat a přizpůsobit se okolnostem jsou ty, které nejčastěji vyhrávají.

Když je prototyp hotový a otestovaný, je potřeba začít řešit finální prezentaci. Často není snadné celý ambiciózní projekt porotě vysvětlit v pár minutách. Zvlášť, když si nápad teprve sedá i v hlavách samotných členů týmu. Je tak snadné nechat se rozhodit všetečnými otázkami porotců. Ti si chtějí vyzkoušet, jak dobře to mají účastníci promyšlené a zda mohou najít potenciální skuliny v jejich nápadech. Nápad tedy může být sebelepší, ale pokud jej tým nedokáže správně odprezentovat porotě, celá snaha může snadno přijít vniveč. Proto je potřeba si na prezentaci vyhradit dostatek času a nepodcenit její přípravu.

HackPrague 2020 – Největší hackathon v ČR

HackPrague 2020 by se pořádal ve stejném duchu, nebýt jedné zásadní změny, kterou nám přinesl COVID-19. Z bezpečnostních důvodů se totiž celá akce musela konat online, což pro mnohé účastníky vneslo do již dost náročné akce další řadu výzev. 

Organizátoři si kladou za cíl propojit technické inovátory v Evropě tak, aby vzájemně spolupracovali a vyměňovali si své znalosti. Letošní hackathon, který se konal  31. října  až 1. listopadu, se nesl v duchu fintech inovací. Konkrétně “nové digitální standardy pro finanční průmysl a služby.”

Účastníci si mohli vybrat jednu z pěti definovaných výzev:

  • Economic recovery
  • Financial Education 2.0
  • Text/voice assistant
  • Distributed Ledger Technology
  • Utilize enriched payment dat

eMan All Stars tým

Pro náš tým čtyř vývojářů z eManu jsme si vybrali hrdý název eMan All Stars, který se skládal z frontend vývojáře Braňa Štupáka, backend vývojáře Pavla Doležala, UX/UI Designera Ondry Straky (já) a data analytika Vojty Zichy. Na vypracování zadání a přípravu prezentace jsme měli pouze 24 hodin, takže se každý musel přičinit na 100 %, abychom v tomto šibeničním čase vše stihli.

Rozhodli jsme se využít volných prostor v officech eManu a sejít se naživo s tím, že každý z nás měl svojí vlastní kancelář a v zasedačce jsme se scházeli jen na brainstormingy. 

 

Cesta k  našemu projektu

Zvolili jsme si první zadání – Economic recovery. V první fázi intenzivního brainstormingu padlo rozhodnutí, že je dobrý nápad zaměřit se na podporu drobných podnikatelů a jednotlivců, kteří hledají uplatnění na aktuálně skomírajícím trhu práce. Ze začátku jsme se pustili do vymýšlení velmi (možná až moc) ambiciózního plánu na propojení osob se zajímavým nápadem a specialistů, kteří jim mohou nabídnout potřebné vědomosti a zkušenosti pro jeho uskutečnění. To celé za nabídku podílu v nově vznikajícím projektu místo finanční odměny.

Tento nápad se nám zdál dostatečně revoluční na to, abychom z něj vybudovali základy. Ale jak jsem již psal, v průběhu hackathonu je důležitá sebereflexe a průběžné ověřování nápadu, abychom se nedostali do slepé uličky, ze které už nebude čas se vymotat. Z tohoto důvodu se náš nápad několikrát trochu stočil stranou, ale musím říci, že pokaždé to byla změna k lepšímu. V rámci hackathonu nám také byli k ruce mentoři vybraní organizátory akce. Ti nabízeli průběžné konzultace dosavadního postupu a případné popostrčení správným směrem.

Nejprve jsme chtěli vybudovat portál, kde by lidé mohli propagovat své nápady a potkat se s potřebnými specialisty, kteří by jim pomohli vizi realizovat výměnou za podíl ve vznikajícím projektu. Zde jsme si ale uvědomili, že v dnešní době nemá smysl konkurovat portálům typu Product Hunt, Fiverr a Kickstarter. Proto jsme se rozhodli vybudovat online nástroj, který usnadní začátky tohoto typu podnikání a zajistí všem podílníkům transparentnost v celém průběhu jejich spolupráce. Pojmenovali jsme ho Shared Growth.

Shared Growth

Myšlenka je to sice jednoduchá, ale dosud nikým nerealizovaná. Jeden uživatel založí projekt, pozve do něj ostatní spolupracovníky, nastaví jim předem stanovené podíly a spáruje projekt s existujícím bankovním účtem podporujícím PSD2 (multibanking). My všem automaticky vytvoříme veškeré právní dokumenty, které jim zašleme k elektronickému podpisu do mailu. A je to. Během pár minut má skupina podnikavých jedinců připravené prostředí pro začátek jejich společné cesty s kompletními právními podklady a všichni mají přehled nad finančním stavem projektu. To vše během pár minut, bez nutnosti jediné návštěvy notáře, banky a zdlouhavých právních oplétaček.

Hlavní funkce Shared Growth:

  • Příprava právní dokumentace
  • Přehled finančních toků na společném bankovním účtu
  • Možnost hlasování při rozhodování o budoucnosti projektu
  • Průběžná aktualizace právních dokumentů o přílohy – např. výsledky hlasování
  • Přehled informací o stavu podílů spolupracovníků

Podívejte se do galerie na uživatelské rozhraní:

Není čas se z toho hroutit (…dobře, tak aspoň na 2 hodiny)

Ano, možná jsme si vzali velké sousto. Ano několikrát jsme zvažovali, jestli se to vůbec dá stihnout a zda bychom se neměli přeorientovat na něco jiného, ale čas byl neúprosný a my věřili, že to dáme. Proto jsme jeli bez přestávky do 4 hodin ráno, kdy následovala krátká procházka na čerstvém vzduchu a nákup energie ve formě kafe, energiťáků a Hořických trubiček. Pak zase zpátky do práce. Zkrátka se nešlo spát, dokud nebyla hotová většina vývojářské práce a nebyl hotový funkční klikací prototyp. Za odměnu jsme si dali 2-3 hodiny zaslouženého spánku.

V 8:00 na nás však začal nekompromisně řvát budík, takže byl čas si opět vyhrnout rukávy. Brzy dopoledne bylo skoro vše hotové a zbytek času jsme strávili výrobou prezentačního videa. Porotci nám zadali opravdu nelehký úkol. Během 2 minutového videa jsme museli vysvětlit celý svůj projekt, ukázat prototyp a odprezentovat vše,  co jsme stihli vyvinout. A aby toho nebylo málo (jak už to tak bývá), tak se v poslední hodině objevily technické problémy při renderování videí, kvůli kterým jsme nestihli nahrát voice over do videa v požadované kvalitě a samotné video, by si zasloužilo také trochu víc péče. Ale i tak si myslím že se nám povedla jedna z nejlepších prezentací ze všech týmů, když vezmeme v potaz, za jakých partyzánských podmínek vše vznikalo. Zde se můžete podívat na naše prezentační video.

Jak jsme obstáli před porotou?

Myslím, že náš produkt sklidil velice pozitivní ohlasy. Ze všech 78 účastníků poslala porota naši čtyřčlennou skupinu do výběru TOP 6 týmů celého hackathonu. Nakonec se nám sice nepovedlo vyhrát úplně, ale odnesli jsme si hřejivý pocit osobního vítězství z té hromady kvalitní práce, kterou jsme během 24 hodin odvedli. A jako bonus si odnášíme nápad na produkt se zajímavým potenciálem, o který se už pomalu začal projevovat zájem.

 

Na závěr bych chtěl za tým eMan All Stars poděkovat organizátorům za kvalitu akce, i přes všechny strasti okolo její online formy. Také všem mentorům za přínosný feedback a hlavně svým kolegům z týmu, kteří mi opět připomněli, jaké kapacity v eManu máme. Díky, kluci! 🙂

Ondřej Straka
Design Lead

RSS