Infotainment: Mozek chytrého auta

eman infotainment automotive

Uživatel nasedá do svého chytrého vozu. Pustí se mu oblíbený playlist, pošle zprávu rodině, vyskočí upozornění na docházející benzín a návrh čerpací stanice s nejnižšími cenami, která je po trase. Tohle není sci-fi, ale každodenní rutina současnosti. Jaké technologie to umožňují a proč je infotainment klíčový?

Každý z nás se snaží být ve svém životě efektivnější a co nejvíce si ho zpříjemnit. Protože v autě často trávíme velké množství času, automobilky na tuto potřebu odpovídají vývojem chytrých aut.

 

“Chytrá auta” potřebují telefon

Vývoj v automobilovém průmyslu je svým způsobem o něco pomalejší než v jiných odvětvích. Výrobci jsou svázaní dlouhými termíny atestací, které limitují rychlé nasazení do produkce. Proto se už teď plánují auta, která budou na trhu až za 7 nebo 8 let. Z toho důvodu umí současná “chytrá auta” jen zlomek toho, co známe pod pojmem samořiditelná auta. Řešení dnes spočívají především v propojení auta s telefonem.

Platformy jako Android Auto, CarPlay nebo technologie MirrorLink zajišťují přizpůsobení obsahu telefonu pro zobrazení na displeji v přístrojové desce (infotainmentu). Řeší především jinou uživatelskou přívětivost (user experience – UX). Tlačítka a ikony aplikací jsou větší, lépe rozmístěné a funkce tak můžete ovládat i fyzickými tlačítky na přístrojové desce nebo volantu.

 

Vítězí Android Auto a CarPlay

Na vzestupu je především Android Auto a CarPlay, protože je snadnější je přizpůsobit a většina řidičů používá smartphone s těmito operačními systémy. Prakticky funguje tak, že se telefon propojí například přes USB s infotainmentem, čímž se začne streamovat obsah z telefonu upravený pro displej infotainmentu a jízdu. Je ale nutné mít na telefonu aplikaci, která je vyvinutá pro tyto systémy. Zároveň váš infotainment musí obsahovat knihovnu, která umí zobrazovat obsah obou řešení.

Problém platformy Android Auto představuje poplatek za licence, o který pak naroste cena vozu. I proto teď není tak rozšířená, jak by mohla být.

V současnosti téměř každý automobilový výrobce používá jinou infotainment platformu. Předpokládáme ale, že se ve výsledku sjednotí na hlavní dvě nebo tři. I výrobci mobilních telefonů nebo televizorů totiž řešili stejnou otázku, kterou si teď pokládají výrobci automobilů: Vyvíjet řešení vlastní nebo používat nějaké univerzální?

Budoucnost pokroku vidíme právě v infotainmentu. Jeho výrobci se ucházejí o zakázky u automobilek a tlak zákazníků je nutí používat unifikovaná řešení. Pokud si zvolí a prosadí nové řešení Android Automotive, předurčí směr infotainmentů chytrých vozů.

 

Jak to funguje v praxi

V eManu jsme už v rámci našich automotive projektů propojovali Android s autem, brali z vozu real-time data a vizualizovali jejich obsah přes mobilní aplikaci. Řešili jsem například problémy s výkonem telefonů, protože má konkrétní aplikace pouze omezený dedikovaný prostor. To by se v Android Automotive mohlo v budoucnu změnit.

Umíme vyvinout aplikaci, která umožňuje streamování dat z auta v reálném čase. Jedná se nyní až o 60 různých čidel, které posílají data v číselné řadě neustále za sebou a jedou prakticky celou dobu na internetu. V zásadě tak jedna aplikace přijímá data a distribuuje je dál do dalších addonů v jedné a té samé aplikaci.

 

infotainment eman

 

Umíme se tak napojit na data z auta, umíme je číst a zpracovávat. Jsou to data jako otáčky, procenta sešlápnutí plynu, tlak v turbu a podobně. Umíme je kombinovat s dalšími daty z telefonu a ve výsledku dodat uživatelsky srozumitelné výstupy.

Naše velké know-how, které jsme ve spolupráci s automobilkami získali, spočívá v návrhu vhodného uživatelského rozhraní (UX a UI). Vyznáme se v přípravě jednoho řešení pro levostranné a pravostranné řízení a poradíme si se specialitami jednotlivých lokalizací dle konkrétních potřeb uživatelů v dané zemi.

Umíme vyvinout i aplikace pro použití v infotainmentu. Pracujeme s technikou zrcadlení do infotainmentu. Vyvíjíme chytrá řešení pro nechytrá auta a řešení pro vzdálené ovládání vozu. A v neposlední řadě vytváříme aplikace přímo pro infotainment.

controlling automotive eman

I proto se vydáváme na Vehicle Display Symposium 2018 do Detroitu, které se koná 25.–26. září. Tady se prezentují snad všichni výrobci infotainmentu a my jim rádi představíme naše zkušenosti.

Lukáš Križko
Division Manager

RSS