Rozšířená realita pomůže architektům i bagristům

vitezna radost hackathon qton 2.0 eman

Poslední listopadový víkend proběhl v pražském Foru Karlín hackathon Q-TON 2.0. Jedná se o druhou iteraci konanou v prostorách společností Qest automation, UP21 a několika dalších sesterských projektů. Tématem bylo Smart City a odborníci z eManu byli k dispozici sedmi týmům, které pracovaly na vizích města ne až tak daleké budoucnosti.

Akci podporovala celá řada partnerů, mezi které jsme patřili i my. Za všechny zmíním ještě Microsoft, Innogy a SimpleCell. Stejně jako ostatní partneři, i my jsme dodali odborníky (Pavel Doležal, Jakub Král a Daniel J. Lett), kteří byli po celý víkend k dispozici pro konzultace a mentoring. Vašek Souhrada navíc přednášel o DevBoostu, který byl oficiálním nástrojem akce pro vývoj mobilních aplikací. Já jsem mluvil o Mongoose OS, operačním systému pro IoT, což je téma, kolem kterého se celý víkend hodně točil.

 

hackathon qton 2.0 eman jiri pech

 

Dorazilo asi třicet registrovaných účastníků, tři soutěžní týmy ze sedmi vytvořili vývojáři přímo z QESTu. Týmům nechybělo nadšení ani smysl pro humor. Mezi řešeními se objevily například:

 

Aplikace pro architekty

Mobilní AR aplikace, která s použitím umělé inteligence pomáhá architektům umístit zařízení a nábytek. Benefitem je odbourání nutnosti zabývat se legislativními omezeními, řešit odkud svítí slunce, kde jsou umístěny tepelné zdroje, dveře, atd. AI by měla všechny tyto problémy řešit a v telefonu nabídnout vhodné umístění formou heatmapy.

 

Aplikace pro stavaře

Aplikace pro MS Hololens, která stavbyvedoucím nebo jiným profesím pomáhá vidět v reálném světě inženýrské sítě pomocí rozšířené reality. Do aplikace se načtou plány konkrétního místa. To pak znamená, že třeba bagrista vidí přímo před sebou zakopané potrubí nebo elektrické vedení, které se tím pádem nemusí zaměřovat a vyznačovat spreji, jak je to dnes obvyklé.

 

ARCity

ARCity je mobilní AR aplikace pro orientaci ve městě a nakupování služeb pomocí jednoduchých 2D tagů (samolepek). Ty se můžou snadno umístit do stávajícího prostředí například na parkovací automaty, na zastávky MHD, ke vstupům do budov, atd.

 

SmartShit

Typická IoT aplikace SmartShit, která řeší problém poloplných, případně přeplněných žump a septiků. Dosahuje toho poněkud netypicky pomocí čidla s akcelerometrem od SimpleCellu.

 

Průtokoměr

Průtokoměr na auta, řešení pomocí jednoduchého malého senzoru a cloudového kanónu na vrabce. Za zmínku stojí, že věkový průměr v tomto týmu byl pod 18 let.

 

Aplikace pro rozhodování

Systém pro podporu rozhodování v chytrých městech. Ten pomáhá identifikovat klíčové hráče v různých oblastech pomocí masivní těžby dat z různých zdrojů a machine learningu.

 

Systém pro adresování problémů

Systém pro chytrá města, který těží data o různých problémech ze sociálních sítí (potenciálně i dalších zdrojů). Problémy pak propojuje s možnými řešiteli.

 

hackathon qton 2.0 eman

 

Zvítězil tým ARCity, který si odnesl nejen hlavní cenu ve výši 50.000 Kč, ale také vítězství ve všech hlavních kategoriích (technologie, inovace, byznys). Vyměnili jsme si hodně nových informací o budoucnosti chytrých měst, o různých senzorech, technologiích a problémech. Přednášky mentorů rozhodně stály za návštěvu.

 

hackathon qton 2.0 eman vitezove

 

Nikdo neřešil námi podporované téma Chytré mosty, které, jak se ukázalo v Tróji o pár dní později, bylo až prorocky aktuální. Všechna řešení ale byla něčím zajímavá a bylo velmi poučné se účastnit brainstormingů jednotlivých týmů a vidět jejich postup v průběhu víkendu.

 

Letos se eMan na akci podílel ve formě přednášek a mentoringu. Příští rok už se zapojíme víc, protože jubilejní třetí ročník pomáháme organizovat. Už se těšíme!

Jiří Pech
CTO
Jirka v eManu od roku 2016 řídil SA tým, od října 2018 u nás působí jako CTO. Předtím si prošel manažerskými pozicemi v nadnárodních korporátech, založil a provozoval samoobslužný e-shop a vybudoval z nuly zelenou firmu s obratem asi 100 milionů ročně. Zásadně je o dva až tři kroky před svou dobou.

RSS